İletişim Adresi

   
  ORHAN YILDIZ
  SERVETi FUNUN EDEBiYATININ GENEL OZELLiKLERi MADDELER HALiNDE
 


Servet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri

1) ‘Sanat için sanat’ ilkesine beğlıdırlar.
2) Cümlenin dize ya da beyitte tamamlanması kuralını yıkmışlar ve cümleyi özgürlüğüne kavuşturmuşlardır. Beyitin cümle üzerindeki egemenliğine son verirler. Cümle istediği yerde bitebilir.
3) Servet-i Fünuncular aruz ölçüsünü kullanırlar. Ancak aruzun dizeler üzerindeki egemenliğini de yıkarak
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif bir şiirde birden çok kalıba yer vermişlerdir.
4) Onlar ‘her şey şiirin konusu olabilir’ görüşünü benimsemişler; fakat dönemin siayasal baskıları nedeniyle aşk
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif doğahttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif aile hayatı ve gündelik yaşamın basit konularına eğilmişlerdir.
5) Şiirde ilk defa bu dönemde konu bütünlüğü sağlanmıştır.
6) ‘Sanatkârâne üslup’ ve yeni bir ‘vokabüler’ (sözvarlığı) yaratma kaygısıyla oldukça ağır bir dil kullanmışlardır.
7) ‘Kafiye kulak içindir’ görüşünü benimserler.
8) Şiirde üç değişik biçim kullanmışlardır.
a) Batı’dan aldıkları ‘sone’ ve ‘terza-rima’
b) Divan edebiyatından alıp
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif türlü değişikliklerle kullandıkları müstezat (serbest müstezat)
c) Bütünüyle kendi yarattıkları biçimler
9) Şiirde olduğu gibi romanda da (devrin siyasal baskıları nedeniyle) sosyal konulardan uzak dururlar.
10) Romanda
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif romantizmin kimi izleri bulunmakla birlikte genel olarak realizme bağlıdırlar.
11) Romanda da dil ağır
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif üslup sanatkârânedir.
12) Roman tekniği sağlamdır.
13) Yazarlar daha çok yaşadıkları ortamı anlatma yoluna gittikleri için konular
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif İstanbul’un çeşitli kesimlerinden alınmalıdır.
14) Betimlemeler gözleme dayalıdır ve nesneldir.
15) Bu dönem sanatçıları
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif devrin siyasal baskıları nedeniyle gazetecilikhttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif tiyatro gibi alanlara pek fazla eğilmemişlerdir.
16) Her bakımdan Avrupalılaşmak gerektiğine inanmışlar ve Batının ilim
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif sanat ve edebiyatından yararlanmaya çalışmışlardır.
17) Dîvan edebiyatı büyük ölçüde zaafa uğratılmış
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif en ufak bir hamle yapamayacak hale getirilmiştir.
18) “Sanat
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif sanat içindir” anlayışı hakimdir. Bu yüzden sanatçılar halk yerine aydın zümreye seslenmişlerdir.
19) Ortaya koyulan edebî ürünlerin ağırlık noktasını aşk
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif tabiathttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif merhamethttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif sanatkârın kendi günlük yaşayışı ve yakın çevresi gibi ferdî konular ve psikolojik tahliller teşkil eder.
20) Şiir
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif hikayehttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif romanhttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif edebi tenkithttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif makale ve mensur şiire çok önem verilerek bu türlerde Batılı örneklere ulaşılmış; tiyatrohttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif mizah ve edebiyat tarihi gibi türler sönük kalmıştır.
21) Bu dönem şairleri
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif Dîvan edebiyatı nazım şekillerinin pek çoğuna yer vermediler. Verdiklerinde ise çok büyük değişiklik yaptılar. Ayrıca Fransız şiirinden aldıkları sone-terza-rimo gibi Batı edebiyatını klasik nazım şekillerini kullandılar.
22) Hece vezni önemsenmemiş
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif bu vezinle sadece çocuk şiirleri yazılmıştır. Aruza önem verilmiştir. Nazımhttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif nesre yaklaştırılmıştır. Göze göre kafiye değilhttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif kulağa göre kafiye anlayışı benimsenmiştir.
23) En kusurlu yönleri
http://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif dil ve üsluptur. “Sanathttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif sanat içindir” anlayışı ile hareket ettikleri içinhttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif konuşma dilinden uzaklaşarakhttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif anlaşılamayan bir dil ile süslühttp://www.bakimliyiz.com/images/smilies/smilev.gif yapmacık bir söyleyişe yöneldiler.

 
 
Z i Y A R E T C i - D E F T E R i
orhanyildiz.tr.gg
A N A - S A Y F A Y A - G i T
 
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol